Minitől Ultimig, vegyesfelvágott - Parti Halasztás podcast
2025. December 17.
Térben, időben és hajóméretek között ugrálva több témát is érintettünk ebben a 18 percben.

Az Európai Vitorlás Szövetség (EUROSAF) idén is meghirdeti tisztviselői csereprogramját, amely kiváló lehetőséget biztosít a hazai szakemberek számára a nemzetközi tapasztalatszerzésre és a kapcsolatépítésre. A Magyar Vitorlás Szövetség várja mind a kiutazni vágyó tisztségviselők, mind a külföldi szakembereket fogadó hazai klubok jelentkezését a 2026-os szezonra.
Három magyar WS bizottsági tag – dr. Hajdu Balázs, Böröcz Bence és dr. Toronyi Bence – beszámolói alapján kíséreljük meg megválaszolni a címben feltett kérdést. A 2025-ös World Sailing Annual Conference, amelyet idén Dublinban rendeztek meg, több volt, mint egyszerű szakmai találkozó: a nemzetközi vitorlázás iránytűje. Több mint 400 résztvevő – köztük olimpiai osztályok képviselői, nemzeti szövetségek delegáltjai, edzők, sportvezetők és iparági szereplők – dolgozott együtt azon, hogyan lehet a sportágat a jövő kihívásaira felkészíteni.
Újabb jelentős elismeréssel gazdagodott a magyar vitorlássport: Csomai József, a Balatonfüredi Yacht Club (BYC) vezető edzője, a vitorlástársadalom „Csomesze” kedden vehette át a nevelőedzőknek járó Gerevich György-díjat a Sport Forum Hungary konferencián.
Mármint a Balaton. Lehet itt eső, hideg…stb. hatvanhat – hatvanhét centis vízszint jelölés fölé nem csúszik a vízmérce. Szép számmal követik egymást az újságcikkek, kongatják a vészharangot, trombitálják a riadót, szülik az összeesküvés elméleteket. Ideje megnyugtatni a kedélyeket, megvizsgálni, hogy mekkora a gyalázat, illetve számba venni azt, milyen lehetőségek mutatkoznak a bajok mérséklésére, uram bocsáss, elkerülésére. Mindezt úgy, hogy kizárólag a szakemberek, illetve az erre hivatott intézmények által készített dokumentumokat tekintjük kiindulási alapul.
Évről évre, egyre többen döntenek arról, hogy nem veszik ki a hajót, nem teszik partra. Erre a kikötők is bátorítják a bérlőket, mert így elkerülhetik a kiemelés, tisztítás, téliesítés, tárolás, az algavédelem felújítása egyidejű, szinte megoldhatatlan logisztikai nehézségeit. De vajon a hajó nem sínyli meg az elmaradt gondoskodást?
A fonyódi Károlyi-Terták Barnabás a 4., a balatonmáriafürdői Tósoky Zsigmond pedig az 5. helyen végzett az Open skiff utánpótlás osztály Barcelonában rendezett Európa-bajnoksága U13 korosztályában. A változatos szelekben rendezett versenyen az U17-ben Weirauch Sámuel pedig az aranycsoportban versenyzett a döntő futamokban.
Október 23-24-én került megrendezésre Agárdon a Nád kupa ami a kishajós évzáró versenyek közül a legévzáróbb. Mostantól tényleg hideg lesz, nincs szél, ha van akkor meg fúj mint a barom, korán sötétedik, erre az évre befejeztük, eleget fagyoskodtunk a deck szélén ülve, marha jó volt de elég is, köszönjük szépen. Jöjjön még egy rövid kishajós beszámoló, ha nem unjátok.
A világ- és Európa-bajnok Érdi Mária nem sokat pihen: már gőzerővel készül a következő szezonra. Az MVM versenyzője november 1-jén Ausztráliába utazik, ahol több mint két hónapot tölt edzőtáborban, valamint rajthoz áll a Sail Melbourne viadalon és a tasmaniai bajnokságon.
Félig pálya-, félig túraversennyel fejeződött be a versenyidény a Velencei-tavon. A hagyományos szezonzáró Nád kupán idén kettő futamot sikerült megrendezni a friss déli szélben, kalandos körülmények között.
A huszadik alkalommal megrendezett eseményen 33 egység vágott neki a távnak, a mezőny pedig a gyengülő, foltos szél ellenére is izgalmas és sportszerű küzdelmet vívott. Az abszolút győzelmet, és egyben a Yardstick I-es kategória aranyérmét Luda Ottó kormányzásával a Hector szerezte meg. A Yardstick II kategóriában a Horváth Gábor és Ferencz Ákos kettős, Flaar HUN 18025 egysége diadalmaskodott, míg a Yardstick III mezőny legjobbja Szabó Zoltán lett a Zénóval.